«Φρένο» στα σχέδια του υπουργείου Οικονομικών για δημοσιοποίηση των ονομάτων και των εισοδημάτων όλων των φορολογουμένων στο Διαδίκτυο, επομένως και των φοροφυγάδων, βάζει η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (ΑΠΠΔ), κρίνοντας (με ψήφους 6-1) ότι το μέτρο παραβιάζει το Σύνταγμα, τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ και την κοινοτική οδηγία 95/46/ΕΚ.
Η Αρχή άφησε ανοικτό παράθυρο για την επεξεργασία δεδομένων από καταλόγους φορολογουμένων για την επαλήθευση στοιχείων μητρώου και τον περιορισμό συναλλαγών με πλαστά στοιχεία και παραστατικά, θέτοντας ωστόσο ως προϋπόθεση να προηγηθεί σαφής νομοθετική ρύθμιση που θα διασφαλίζει --->>>
παράλληλα ότι δεν θα γίνεται περαιτέρω χρήση των σχετικών πληροφοριών, καθώς και ότι θα γίνει ολοκληρωμένο σχέδιο ασφαλείας για το Taxisnet.
Στη σχετική γνωμοδότησή της η ΑΠΠΔ, υπό τον πρόεδρό της Χρ. Γεραρή (επίτιμο πρόεδρο ΣτΕ), επισημαίνει ότι το φορολογικό απόρρητο αποτελεί τον κανόνα στη νομοθεσία μας, δεσμεύοντας και τις φορολογικές αρχές έναντι τρίτων και κρίνει ότι η δημοσιοποίηση καταλόγου φορολογουμένων με τα εισοδήματά τους (με ανάρτηση στις ΔΟΥ, στους δήμους, στον Τύπο, στο Διαδίκτυο) συνιστά έντονο περιορισμό της προστασίας προσωπικών δεδομένων, όπως κατοχυρώνεται στο Σύνταγμα και σε διεθνείς συνθήκες.
Στη 34σέλιδη γνωμοδότησή της η Αρχή αποκρούει με αναλυτικά επιχειρήματα τους ισχυρισμούς του υπουργείου Οικονομικών ότι έτσι θα παταχθεί η φοροδιαφυγή, θα ενισχυθούν η φορολογική συνείδηση και διαφάνεια και ότι είναι αναγκαίο και πρόσφορο μέτρο, ιδίως μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης.
Η Αρχή, αφού επισημαίνει ότι 10 ξένες χώρες που ρωτήθηκαν δεν εφαρμόζουν τέτοιο μέτρο, ενώ στην Ιταλία «πάγωσε», αφού κρίθηκε παράνομο, τονίζει ότι παραβιάζει τη συνταγματική αρχή της αναλογικότητας, δεν είναι μέτρο ανώδυνο, αλλά ενέχει σοβαρούς κινδύνους για τους ειλικρινείς φορολογούμενους.
Εκθέτει αναίτια
Η δημοσιοποίηση -τονίζει- όχι μόνο εκθέτει αναίτια τα φορολογικά τους δεδομένα στη βορά της απλής περιέργειας τρίτων, αλλά υπάρχει κίνδυνος επεξεργασίας τους από τρίτους με τρόπο που επηρεάζει άμεσα την ελευθερία συμμετοχής στην κοινωνική και οικονομική ζωή. Ετσι, τα στοιχεία αυτά θα μπορούν να χρησιμοποιούνται ως κριτήριο για να καθοριστεί π.χ. το τίμημα πωλήσεων, το ύψος ενοικίου κατοικίας, επαγγελματικής στέγης, η αμοιβή σε εργασία, αλλά και για να επιλεγούν οι προς απόλυση (σε ατομικές ή ομαδικές απολύσεις) κ.λπ.
Παράλληλα ενέχει η δημοσιοποίηση σοβαρούς κινδύνους εγκληματικών ενεργειών (π.χ. εκβιασμούς, κλοπές, ληστείες, απαγωγές κ.λπ.) σε βάρος μερίδας φορολογουμένων. Αλλωστε οι νορβηγικές αρχές (Νορβηγία, Φινλανδία είναι οι μόνες χώρες που δημοσιοποιούν τέτοια στοιχεία) απάντησαν στις ελληνικές ότι υπάρχουν εγκληματικές ενέργειες που αποδεδειγμένα στηρίχθηκαν σε στοιχεία που αντλήθηκαν από τους δημοσιευμένους καταλόγους φορολογουμένων για την επιλογή θυμάτων με βάση το εισόδημά τους.
Στον ισχυρισμό του υπ. Οικονομικών ότι σε Νορβηγία - Φινλανδία δοκιμάστηκε θετικά η δημοσιοποίηση, η Αρχή απαντά ότι εκεί υπάρχουν διαφορετικές και ιδιάζουσες οικονομικές, πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες.
Η ΑΠΠΔ τονίζει ότι το μέτρο είναι αλυσιτελές και απρόσφορο. Δεν διευκολύνει την αποκάλυψη και τον περιορισμό μη δηλούμενων εισοδημάτων από παράνομες δραστηριότητες, κάτι που πρέπει να γίνεται με ενδελεχείς έρευνες των φορολογικών αρχών με κατάλληλη ενίσχυσή τους. Επισημαίνει ότι ορθά λήφθηκαν προς την κατεύθυνση αυτή μέτρα για το ΣΔΟΕ, την ηλεκτρονική υποβολή τιμολογίων άνω των 3.000 ευρώ, τις πληρωμές μέσω καρτών για ποσά άνω των 1.500 ευρώ, για τις φορολογικές δίκες-εξπρές κ.λπ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου