Πάνω από 56 ευρώ -μετ’ επιστροφής- η διαδρομή Αθήνα-Θεσσαλονίκη
Αυξήσεις που θα αγγίζουν το 60% στο αντίτιμο των διοδίων θα επέλθουν με την κύρωση από τη Βουλή των αναθεωρημένων συμβάσεων για την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των τεσσάρων μεγάλων οδικών αξόνων. Οι αναθεωρημένες συμβάσεις έχουν ήδη εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και κατατέθηκαν σήμερα στη Βουλή, προκειμένου να κυρωθούν με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, το αργότερο έως τις 10 Δεκεμβρίου. Η κύρωσή τους θα επιφέρει δραματικές αλλαγές στην τιμολογιακή πολιτική >>>
των διοδίων.
Για παράδειγμα, στα διόδια Αφιδνών το αντίτιμο θα αυξηθεί για τα επιβατικά οχήματα κατά 60%, καθώς θα διαμορφωθεί στα 3,35 ευρώ από 2,10 ευρώ που είναι σήμερα.
Στο τμήμα Μεταμόρφωση- Μαλιακός, θα λειτουργήσουν και τρεις νέοι πλευρικοί σταθμοί σε Βαρυμπόμπη, Άγιο Στέφανο και στο Βαθύ, λίγο πριν τη Θήβα, από την πρώτη Ιουλίου του 2014 και από τις αρχές του 2015.
Μπροστά σε αυτές τις εξωφρενικές αυξήσεις, μόνο ως "χρύσωμα του χαπιού" και εμπαιγμός μπορεί να χαρακτηριστεί η έκπτωση, η οποία υποτίθεται ότι θα χορηγείται στους συχνούς χρήστες που πραγματοποιούν διελεύσεις από τους σταθμούς Αφιδνών, Καπανδριτίου, Μαλακάσας και Οινοφύτων.
Μεγάλες αυξήσεις, όμως, θα ισχύσουν και στους σταθμούς διοδίων των υπόλοιπων οδικών αξόνων, όταν αναθεωρηθούν οι συμβάσεις.
Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, για παράδειγμα, το αντίτιμο στον σταθμό της Πελασγίας, από την 1η Ιανουαρίου του 2014 θα αυξηθεί κατά 26,3% για τους οδηγούς που δεν πληρώνουν ηλεκτρονικά, καθώς θα πρέπει να καταβάλλουν 2,4 ευρώ από 1,9 ευρώ που είναι σήμερα.
Στον ίδιο αυτοκινητόδρομο, το ύψος των διοδίων στον σταθμό Μοσχοχωρίου θα αυξηθεί κατά περίπου 30%, καθώς θα διαμορφωθεί στα 4 ευρώ από 3,1 ευρώ που ισχύει σήμερα. Για τους οδηγούς που πληρώνουν ηλεκτρονικά, η τιμή θα παραμείνει προσωρινά αμετάβλητη.
Στην Ολυμπία Οδό, θα αυξηθεί κατά 30% το αντίτιμο των διοδίων στον σταθμό της Ελευσίνας. Ωστόσο, τα διόδια θα μειωθούν στους μετωπικούς σταθμούς στο Ζευγολατιό, το Ρίο και τη Νέα Πέραμο, από 20% έως και 50%.
Σημειώνεται ότι οι αυξήσεις στο αντίτιμο των διοδίων προβλέπονται από τις συμβάσεις παραχώρησης και, σε αρκετές περιπτώσεις, είχαν καθυστερήσει να εφαρμοστούν λόγω της διακοπής των έργων. Δημόσιο και παραχωρησιούχοι, πάντως, έχουν συμφωνήσει να χρεώνονται, στο μέλλον, οι οδηγοί ανάλογα με τις αποστάσεις που καλύπτουν.
ΑΚΟΝΙΖΟΥΝ ΤΑ ΜΑΧΑΙΡΙΑ ΤΟΥΣ ΟΙ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΕΣ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΕΣ
Ανακοινώνοντας
σήμερα την κατάθεση των αναθεωρημένων συμβάσεων στη Βουλή, ο υπουργός
Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης ανέφερε ότι η επίδραση στο ΑΕΠ της επανεκκίνησης των έργων στους τέσσερις οδικούς άξονες θα είναι 1,2% στην τριετία έως το 2015, ενώ υποστήριξε ότι θα δημιουργηθούν 20.000 θέσεις εργασίας στα εργοτάξια τους επόμενους οκτώ μήνες.
Στη χρηματοδότηση των έργων θα συμμετάσχουν περίπου 35 ελληνικές και ξένες τράπεζες με το ποσό των 1,6 δισ. ευρώ, ενώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα συνεισφέρει, με τη μορφή δανείου στο Ελληνικό Δημόσιο, επιπλέον 650 εκατ. ευρώ για το τμήμα Πάτρα- Αθήνα- Θεσσαλονίκη.
Σημειώνεται ότι τα έργα οδηγήθηκαν σε τελματώδη κατάσταση από το 2010, σε μεγάλο βαθμό λόγω της σημαντικής μείωσης των προβλέψεων που αφορούσαν στα έσοδα από τα διόδια τα οποία αποτελούσαν και βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο.
Τα εκτιμώμενα έσοδα από τις αρχικές συμβάσεις του 2007 ήταν ύψους 37,7 δισ. ευρώ έως το 2037.
Η σημαντική μείωση, ωστόσο, της κυκλοφορίας στους οδικούς άξονες που προέκυψε με την οικονομική κρίση, εκτιμάται ότι θα μειώσει τα έσοδα από τα διόδια κατά 23,2 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε μείωση 62%.
Η απόκλιση αυτή στα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια οδήγησε και στην αναστολή του δανεισμού από τις 43 τράπεζες, που αρχικά είχαν συμφωνήσει να χρηματοδοτήσουν τα έργα.
«ΠΑΡΤΙ» ΜΕ ΡΕΥΣΤΟ ΑΠΟ ΤΟ ΚΡΑΤΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ
Με γνώμονα λοιπόν την απομύζηση κερδών, τράπεζες και κατασκευαστικές ανέστειλαν τις εργασίες τους, περιμένοντας να αναλάβει δράση η ελληνική κυβέρνηση, η οποία, πέραν των εξωφρενικών αυξήσεων στα διόδια, θα προσφέρει και ζεστά μετρητά, αποζημιώνοντας αδρά τις κατασκευαστικές και αναλαμβάνοντας την κάλυψη των χρηματοδοτικών κενών των έργων (την τρύπα δηλαδή που θα προκύψει από την υστέρηση των εσόδων λόγω της μείωσης της κυκλοφορίας).
Τον περασμένο Απρίλιο, το Ελληνικό Δημόσιο συμφώνησε με τις εταιρείες που κατασκευάζουν τα έργα να καταβάλει σε αποζημιώσεις το ποσό των 350 εκατ. ευρώ. Επιπλέον θα καταβάλει άλλα 163 εκατ. ευρώ στις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία των οδικών αξόνων.
Τα ποσά αυτά προκύπτουν από καθυστερήσεις στην κατασκευή αλλά και από
εξελίξεις που αφορούν σε απώλειες εσόδων για τους παραχωρησιούχους.
Τέτοιες είναι οι ρήτρες στις αρχικές συμβάσεις, που τα κέρδη των κατασκευαστικών κοινοπραξιών, για έργα που δεν έχουν ολοκληρωθεί, είναι διπλά εξασφαλισμένα...
Τέλος, το Δημόσιο ανέλαβε τη δέσμευση να παραχωρήσει κατά την περίοδο λειτουργίας των έργων μέρος των καθαρών εσόδων που επρόκειτο να εισπράξει, καθώς εκτιμάται ότι τα καθαρά έσοδα των έργων δεν επαρκούν για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και εξυπηρέτησης των δανείων που έχουν πάρει και θα πάρουν μελλοντικά από τράπεζες οι εταιρείες παραχώρησης.
Αναλυτικά το χρηματοδοτικό κενό που έχει προκύψει για τον κάθε αυτοκινητόδρομο είναι το εξής:
Για τον αυτοκινητόδρομο κεντρικής οδού από τη Λαμία έως τον κόμβο της Καλλιθέας στην Εγνατία Οδό, το χρηματοδοτικό κενό είναι 214 εκατ. ευρώ, για τη Νέα Οδό που περιλαμβάνει το τμήμα Μεταμόρφωση- Μαλιακός και Αντίρριο- Ιωάννινα είναι 279 εκατ. ευρώ, για τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου (Μαλιακός- Κλειδί) 401 εκατ. ευρώ και για την Ολυμπία Οδό 250 εκατ. ευρώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου