Στάθης στον eniko
Και
τι ήταν ο (κατά Ιουλιανόν) κυνισμός; Ο εκφυλισμός ενός φιλοσοφικού
ρεύματος σε κυρίαρχη ρητορική μιας άρχουσας τάξης, που ξέφευγε όλο και
πιο πολύ από κάθε θεσμική και συμβατική υποχρέωσή της προς τον λαό.
Οταν άρχισε να καταρρέει
ο αρχαίος κόσμος, αλλού παταγωδώς, αλλού σταδιακώς και να
μεταμορφώνεται στον δυτικό μεσαίωνα, το χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών
ήταν περίπου τόσον αβυσσαλέο όσον και σήμερα (τηρουμένων των αναλογιών).
Αν σήμερα το 1% του πληθυσμού κατέχει το 50% του πλούτου,
τότε συνέβαινε περίπου το ίδιο εντός των τειχών (εντός της
αυτοκρατορίας) ενός κόσμου που επέπρωτο να πνιγεί απ’ τις αντιθέσεις
του, τις μεταναστεύσεις και την ανικανότητά του να μεταρρυθμισθεί. >>>
Βεβαίως,
όλα αυτά είναι σχετικά.
Διότι και απόπειρες μεταρρύθμισης έγιναν, όπως
όταν η άρχουσα τάξη υπέκλεψε τον χριστιανισμό, κι από επαναστατική
θεωρία (με τη μορφή της πίστης) των φτωχών, τον έκαμε κυρίαρχη θρησκεία,
δηλαδή καθεστωτικό στήριγμα του κράτους, και απόπειρες να
αντιμετωπισθούν
Οπως και τώρα. Και (τότε)
το σύστημα κατέρρευσε.
Οπως θα καταρρεύσει και τώρα. Ενδειξη; ο κυνισμός.
Οπως τότε έτσι και τώρα ο κυνισμός έχει γίνει το ιδιόλεκτο της εξουσίας: «Ας πρόσεχαν» έλεγε ο κ. Σημίτης για όσους ο ίδιος παγίδευσε στο Χρηματιστήριο. «Ας μην καβαλάγανε βάρκες Γενάρη μήνα» απεφάνθη ο κ. Πρετεντέρης για τους πρόσφυγες που πνίγηκαν (και τους έπνιξαν).
«Μαζί τα φάγαμε», Πάγκαλος, και πάει λέγοντας.
Οταν, ας πούμε, ο νεαρός prince Μπακογιάννης, δήμαρχος Καρπενησίου, βάζει πρόστιμο 2.000 ευρώ στον κ. Λιάπη
για το σαλέ του εκεί, ο κυνισμός γίνεται εύθυμος, σχεδόν παιγνιώδης
(μην πούμε γελοίος και το δραματοποιήσουμε πάλι), αλλά ο κυνισμός, όταν
σου κόβουν το ρεύμα της ΔΕΗ απ’ το σπίτι, είναι θανατηφόρος.
Επανακεφαλαιοποιείται με δικά σου λεφτά, από την
υπερφορολόγησή σου, και ύστερα σε κυνηγάει να σου πάρει και το σπίτι.
Κυνισμός όταν «θέλει» να σου ρυθμίσει το χρέος διά της επιμήκυνσης - ένα
μνημόνιο δηλαδή, όπως αυτό που προτείνεται εκ νέου στην Ελλάδα: να της
επιμηκυνθεί το χρέος, να γίνει δηλαδή χώρα χρέους υποτελής (αποικία
χρέους, το λένε) για τα επόμενα 100 χρόνια.
Τον περιγράφουν έξοχα οι Μόντυ
Πάιθον σε μια παρωδία τους περί τη σταύρωση του Ιησού.
Ο γιος του Θεού
βρίσκεται καρφωμένος στον σταυρό του μαρτυρίου και γύρω του,
Για τη διαδικασία, επί προσωπικού, για τον
σοσιαλισμό, για τη ματαιότητα των εγκοσμίων, την ενσωμάτωση στο σύστημα
και ό,τι άλλο μπορεί να φαντασθεί κανείς προκειμένου να μην κουνήσει το
δαχτυλάκι του, με έναν λόγο: ζηλωτές η χαρά του Ρωμαίου, επαναστάτες η
χαρά της εξουσίας.
Διότι η βλακεία φέρεται
και άγεται, δεν γράφει ιστορία.
Ο κυνισμός όμως γράφει.
Και ο κυνισμός των Δυνατών
Ή
το αισιόδοξο «είσαι από χέρι χαμένος».
«Πού πάτε,
μωρέ;» τους είπαν οι πιο καλώς γνωρίζοντες, οι νουνεχείς κι εχέφρονες,
«θα νικηθείτε»!
«No problem» αποκρίθηκαν οι μυροβλύτες, «θα νικήσουν οι
επόμενοι».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου