"Γκρίζες ζώνες" στο νομοσχέδιο που αλλάζει το θεσμικό πλαίσιο της ποινικής μεταχείρισης των υπουργών και έχει ήδη κατατεθεί (πριν λίγες ημέρες) προς ψήφιση στη Βουλή βλέπουν συνταγματολόγοι.
Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις τους, οι πέντε αλλαγές που ενέκρινε το υπουργικό συμβούλιο έγιναν στο πλαίσιο των επικοινωνιακών αναγκών της κυβέρνησης για να διασκεδαστούν οι εντυπώσεις από την ατιμωρησία των πολιτικών προσώπων που εμπλέκονται σε σκάνδαλα.
Δεδομένου ότι ευρείας έκτασης τροποποιήσεις μπορούν να γίνουν μόνο με συνταγματική αναθεώρηση, επισημαίνεται ο κίνδυνος, το λίφτινγκ που επιχειρείται στον ισχύοντα νόμο, να επιφέρει τα αντίθετα από τα επιδιωκόμενα αποτελέσματα. --->>>
Φίλτρο
Μία από τις πιο αμφιλεγόμενες ρυθμίσεις είναι αυτή που θεσμοθετεί ένα ενδιάμεσο στάδιο φιλτραρίσματος των υποθέσεων από τριμελές γνωμοδοτικό συμβούλιο εισαγγελέων, το οποίο θα ελέγχει την ουσιαστική βασιμότητα των στοιχείων και θα αξιολογεί εάν συντρέχει περίπτωση διερεύνησης πιθανής ποινικής ευθύνης υπουργού.
Κατά τη γνώμη του συνταγματολόγου Κ. Χρυσόγονου, η ρύθμιση θωρακίζει περισσότερο τους κατηγορούμενους πολιτικούς, αφού προσθέτει έναν επιπλέον δικονομικό φραγμό στη διαδικασία δίωξής τους. Ανάλογη άποψη έχει και ο συνταγματολόγος Γ. Κατρούγκαλος, ο οποίος εκτιμά ότι, με τον τρόπο αυτό, καθίσταται ακόμη πολυπλοκότερη, άρα δυσχερέστερη, η ποινική δίωξη.
Ο κ. Χρυσόγονος θυμίζει ότι, πριν από περίπου δύο χρόνια, το κυβερνών κόμμα κατήγγειλε τον τότε εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Γ. Σανιδά, διότι είχε αυθαίρετα υποχρεώσει τους αντεισαγγελείς εφετών που χειρίζονταν την υπόθεση του Βατοπεδίου να αποστείλουν τα στοιχεία στον ίδιο και όχι απευθείας στη Βουλή, προκειμένου να κρίνει εκείνος τη σοβαρότητά τους. Τώρα, η ίδια κυβέρνηση ουσιαστικά θεσμοθετεί ό,τι είχε καταγγείλει.
Τριγωνική σχέση
«Η επιδίωξη», τονίζει, «να εγκαθιδρυθεί μια τριγωνική σχέση μεταξύ χειριστή της υπόθεσης - εισαγγελείας του Α.Π. - Βουλής, είτε τότε με εισαγγελικές εγκυκλίους είτε σήμερα με νόμο, αντίκειται στο άρθρο 86 παρ.2 του Συντάγματος, που απαιτεί τα στοιχεία να διαβιβάζονται αμελλητί στη Βουλή από αυτόν που ενεργεί την ανάκριση, προανάκριση ή εξέταση». Καταλήγει με την κρίση ότι «η πολιτική τάξη δεν φαίνεται διατεθειμένη να απεμπολήσει την de facto πλήρη ποινική της ασυλία».
Εικονικές χαρακτηρίζει πολλές από τις ρυθμίσεις που εξαγγέλθηκαν ο Γ. Κατρούγκαλος, εφόσον δεν μπορούν να εφαρμοστούν χωρίς προηγούμενη αναθεώρηση του άρθρου 86 του Συντάγματος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η εξομοίωση του χρόνου παραγραφής για τα υπουργικά κακουργήματα.
Θεωρητικά και πολιτικά είναι ορθή, πρακτικά όμως είναι απολύτως αλυσιτελής εφόσον διατηρείται η συνταγματικώς προβλεπόμενη σύντομη αποκλειστική προθεσμία, προκειμένου η Βουλή να ασκήσει την αποκλειστική της αρμοδιότητα για δίωξη υπουργού.
Ο κ. Κατρούγκαλος επισημαίνει στην «Ε» ότι «πολλές από τις ρυθμίσεις που εξαγγέλθηκαν είναι, κατ' ουσία, εικονικές, εφόσον δεν μπορούν να εφαρμοστούν χωρίς προηγούμενη αναθεώρηση του άρθρου 86 του Συντάγματος.
Από την άποψη αυτή, αποτελούν απλό επικοινωνιακό τέχνασμα, που κατά τη γνώμη μου θα επιφέρει τα ακριβώς αντίθετα αποτελέσματα. Ηδη η κοινή γνώμη εκλαμβάνει, δικαίως ή αδίκως, τις αποτυχημένες προσπάθειες αυτοκάθαρσης του πολιτικού συστήματος με τα πολλαπλά και αντικρουόμενα πορίσματα των κοινοβουλευτικών επιτροπών και τη γενικευμένη ατιμωρησία ως ενορχηστρωμένη προσπάθεια εμπαιγμού της».
Κατάσχεση
Αντιφατική και προβληματική από την άποψη του κράτους δικαίου θεωρεί και την πρόβλεψη ότι η Επιτροπή της Βουλής, που διενεργεί απλή προκαταρκτική εξέταση, θα μπορεί να διατάξει την κατάσχεση του οικονομικού οφέλους που αποκόμισε το πολιτικό πρόσωπο. Οπως τονίζει, είναι αντίθετη στο τεκμήριο αθωότητας που καταλαμβάνει και τους υπουργούς, εκτιμώντας ότι «το θεσμικό αυτό πυροτέχνημα δεν θα φωτίσει τη βαθιά νύχτα του πολιτικού μας συστήματος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου