Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2013

ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΚΚΛΗΣΗ - για την κατά χώρα διάσωση βυζαντινών μνημείων

Διεθνής έκκληση του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων για την κατά χώραν διάσωση και συνύπαρξη, σε ένα κατάλληλα ανασχεδιασμένο σταθμό μετρό, στη συμβολή Εγνατίας & Βενιζέλου, στη Θεσσαλονίκη, των πρόσφατα αποκαλυφθέντων βυζαντινών μνημείων (4ος-9ος αι.) στην καρδιά του διαχρονικού εμπορικού κέντρου της πόλης, στο σταυροδρόμι του μνημειακού Τετράπυλου, της βυζαντινής λεωφόρου (decumanus) με το δρόμο που οδηγούσε στο λιμάνι ... κάτω από την μετέπειτα Εγνατία, κοντά στην 'Καμάρα', >>>




το 'Αλκαζάρ' και το 'Μπεζεστένι'. 

Η πρόταση του ΣΕΑ δεν είναι καθόλου απολιθωμένη ή/και 'μουσειακή', αντίθετα πρωτοποριακή και αναπτυξιακή για τη Θεσσαλονίκη, βασιζόμενη στη πεποίθησή μας ότι 'τα αρχαία' δεν είναι εχθρός της σύγχρονης κοινωνίας, αλλά συνοδοιπόροι μνήμης, ταυτότητας, γνώσης, όπως και πόλοι έλξης ειδικών προορισμών...

Παρακαλούμε να υπογράψετε ηλεκτρονικά και να διακινήσετε την έκκληση στις επαφές σας, με στόχο την ανατροπή της πολιτικής απόφασης για την απόσπαση και μετακίνηση των υπό συζήτηση ακίνητων και με διεθνείς συμβάσεις προστατευόμενων μνημείων ! 
Το χθες μπορεί να συνομιλεί αρμονικά με το σήμερα και το αύριο ! 
Έχουμε τη δύναμη να τα καταφέρουμε !!!

Δείτε τον σύνδεσμο:

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...


Την ανάγκη να αναδειχθούν στον τόπο που βρέθηκαν οι αρχαιότητες στο σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης υπογράμμισε ο βουλευτής του ΚΚΕ Θεοδόσης Κωνσταντινίδης, απαιτώντας να ανακληθεί η απόφαση για μεταφορά τους στο στρατόπεδο του Παύλου Μελά.

Ο αναπληρωτής υπουργός Πολιτισμού, Κωνσταντίνος Τζαβάρας, υιοθετώντας πλήρως τα επιχειρήματα των τεχνικών της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και της κατασκευάστριας εταιρείας, τόνισε πως δεν υπάρχει μέχρι σήμερα «καμιά παραδεκτή, βιώσιμη και λειτουργική λύση», που να καθιστά τεχνικά δυνατή τη συνύπαρξη και του σταθμού του Μετρό και του συγκεκριμένου μνημείου.

Μάλιστα δήλωσε πως ή θα επιλεγεί η τεχνική λύση της απόσπασης των αρχαιοτήτων ή θα καταργήσουμε το σταθμό του Μετρό στη συγκεκριμένη θέση.

Ο Κ. Τζαβάρας δήλωσε, επίσης, πως η κυβέρνηση αναμένει τις αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης για το θέμα και πως η ίδια η πόλη πρέπει να πει «αν προτιμά ματαίωση της κατασκευής του σταθμού του Μετρό για τη διάσωση κατά χώρα του συγκεκριμένου μνημείου». Επίσης τόνισε πως τυχόν ανασχεδιασμός του έργου μπορεί να οδηγήσει σε καταγγελία της σύμβασης λόγω των καθυστερήσεων.

«Σας έπεισαν οι τεχνικοί με τα επιχειρήματά τους. Περιμέναμε να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα από τη θέση και την ευθύνη που έχετε για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων», απάντησε ο Θ. Κωνσταντινίδης, τονίζοντας πως η στάση της κυβέρνησης είναι ισοπεδωτική και εσπευσμένη. Σημείωσε πως όλοι οι φορείς που εμπλέκονται στην υπόθεση, πλην των τεχνικών της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ και της κατασκευάστριας, έχουν αντίθετη άποψη και κατέθεσε μάλιστα σχετικά έγγραφα φορέων που συνηγορούν στην κατεύθυνση της συνύπαρξης Μετρό - αρχαιοτήτων.

Δεν ισχυρίζομαι πως δεν υπάρχουν δυσκολίες, πρόσθεσε ο Θ. Κωνσταντινίδης, σημειώνοντας ωστόσο πως δεν μπορεί να φορτώνεται η ευθύνη για τις καθυστερήσεις στο συγκεκριμένο σταθμό, όπου υπάρχει η ευτυχής συγκυρία να βρεθεί ένα κομμάτι της καρδιάς της Βυζαντινής Θεσσαλονίκης.

Ανέδειξε πως είναι πολιτικές οι ευθύνες για τις μεγάλες καθυστερήσεις στο έργο του Μετρό, το οποίο έπρεπε να δοθεί στην κυκλοφορία τον Οκτώβρη του 2012 και τελικά θα παραδοθεί το 2016.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ τόνισε πως δεν πρέπει να στερήσει από τους Θεσσαλονικείς, αλλά και από τις μελλοντικές γενιές ένα καθημερινό μάθημα ιστορίας που θα παρακολουθούν όλοι όσοι παίρνουν το Μετρό.

Πρότεινε πριν η κυβέρνηση πάρει τις τελικές τις αποφάσεις, να επιδιώξει μια σύγκληση τεχνικών και αρχαιολόγων που θα εξετάσουν αν υπάρχει λύση, αλλά με βασικό άξονα «να πρυτανεύσει ότι πρέπει να αναδειχθούν τα αρχαία στον τόπο που βρέθηκαν». Αν δουλέψει έτσι η επιτροπή, θα βρεθεί λύση, διαφορετικά θα πάμε στην εύκολη λύση να τα ξηλώσουμε και να μην ξέρουμε πότε θα εκτεθούν.

Μάλιστα υπενθύμισε πως όταν κατασκευαζόταν το αεροδρόμιο των Σπάτων, όπου βρέθηκε παλαιολιθικός οικισμός, δόθηκε η λύση της απόσπασης και τώρα κανείς δεν ξέρει πού βρίσκονται αυτά τα ευρήματα.

Υπενθυμίζεται πως η ανασκαφή στην περιοχή εργασιών κατασκευής του Μετρό έφερε στο φως με εντυπωσιακή πληρότητα την “καρδιά” της κοσμικής πόλης των βυζαντινών χρόνων: Τμήμα μήκους 76 μ. του κεντρικού πλακόστρωτου δρόμου (decumanus) σε πολύ καλή κατάσταση διατήρησης, κτιριακά λείψανα της πόλης από τον 6ο έως και τον 9ο αιώνα μ.Χ., αλλά και μεγάλα δημόσια οικοδομήματα του 7ου αιώνα.