Στάθης στον eniko
Τον φασισμό δεν τον ανδρώνει μόνον η φτώχεια που προκαλεί η άφρων πλουτοκρατία (τώρα διά της κρίσης, άλλοτε διά της διαφθοράς και της απαξίωσης της δημοκρατίας), τον ανδρώνει και η επί μακρόν καθιέρωση της πλουτοκρατίας ως της όλο και πιο ισχύουσας δύναμης στη δημοκρατία.
Ετσι εξηγείται,
νομίζω, το γεγονός ότι σε χώρες που δεν βρίσκονται σε κρίση
εμφανίζονται επίσης σε άνοδο ακροδεξιά κόμματα, είτε διατηρούν τον
κινηματικό χαρακτήρα τους, είτε έχουν ήδη γίνει συστημικά (Αυστρία,
Ιταλία, >>>
Νορβηγία, Ολλανδία και αλλού).
Με την Αριστερά ενσωματωμένη σε αυτό το μοντέλο ή ανίκανη ακόμα να το
ανατρέψει, είναι φυσιολογικό ένα μέρος της διαμαρτυρίας που προκαλεί η
όλο και πιο διευρυνόμενη φτώχεια (ακόμα και στις πλούσιες χώρες,
Γερμανία, Αυστρία, Νορβηγία κ.α.), καθώς και η δυσανεξία που προκαλεί η
όλο και πιο αδιάφορη αλλά και διεφθαρμένη δημοκρατία, να στρέφεται προς την άκρα δεξιά.
Για να σχηματίζονται κυβερνήσεις ή για να αναχαιτίζεται η Αριστερά, όταν δεν είναι ενσωματωμένη.
Καθ’ ότι ως θηρευτικό σύστημα ο καπιταλισμός χρειάζεται τους κυνηγούς του.
Αλλωστε ο καπιταλισμός, κερδώος καθώς είναι, συχνά τρελαίνεται, μονίμως
προκαλεί κρίσεις, ενώ ο φασισμός, κομφορμιστικός καθώς είναι, ξαναβάζει
τα πράγματα στη θέση τους και αντικαθιστά τα αναρχιλίκια του
καπιταλισμού με τον νόμο και την τάξη που χρειάζεται για να ’ναι αυτά τα αναρχιλίκια παραγωγικά κι όχι καταστροφικά.
Συνεπώς ο φασισμός μπορεί να ’ναι πραγματικός στους δρόμους, αλλά η πραγματικότητα που τον διαμορφώνει (και τη διαμορφώνει) βρίσκεται στα σαλόνια.
Οταν οι λαοί είναι εξουθενωμένοι, ανίσχυροι και υποταγμένοι, το
ενδιαφέρον του φασισμού απορροφούν οι ενδοκαπιταλιστικές αντιθέσεις,
αυτές που προκαλούν διαρκώς ανηλεείς πολέμους μεταξύ των εταιρειών και
ανά τακτά διαστήματα πολέμους μεταξύ των κρατών.
Ο φασισμός στην κορυφή
του συστήματος είναι που απο-φασίζει τις μοιρασιές, τις συμφωνίες, τις συρράξεις.
Από την άλλη, αν οι λαοί σηκώσουν κεφάλι, ο φασισμός θα είναι πάλι αυτός που θα τους το κόψει.
Οχι όμως ακόμα για πέταμα.
Διότι εφ’ όσον οι θεσμοί της δημοκρατίας δύσκολα μπορούν πλέον να
υπερασπισθούν τον λαό, μπορεί η ίδια να συνεχίζει να φυτοζωεί ακίνδυνη.
Απ’ την άλλη μεριά, επειδή ακριβώς αυτή η κολοβωμένη δημοκρατία δεν
είναι παρά μία φενάκη, στα μάτια του λαού ξεφτίζει ακόμα περισσότερο ως κάτι ανίκανο, διεφθαρμένο κι εχθρικό.
Και κατά
μίαν έννοια αυτή είναι η αλήθεια.
Στον ξεσαλωμένο καπιταλισμό της εποχής μας η δημοκρατία έχει εκπέσει να ’ναι ένα προσωπείο του υψηλού φασισμού.
Και για αυτό πολλοί διανοούμενοι και της αριστεράς και της δεξιάς
διατείνονται ότι η δημοκρατία είναι από καιρό νεκρή.
Με τους θεσμούς
της να ’ναι σε χρήση, πλην όμως κενοί και ατελέσφοροι, ή να λειτουργούν
απλώς κατευναστικά για να ωραιοποιούν ένα πολίτευμα τύποις μεν
δημοκρατικό, ουσία δε αλλοτρίων δυνάμεων φάσγανο.
Αλλά πιο μεγάλο δίκιο έχουν οι λαοί κατά το μέρος των πολιτών εκείνων που δεν πιστεύουν ότι η δημοκρατία είναι δυνατόν να είναι νεκρή. Θα ήταν σαν να αποδέχονταν, σε αυτήν την περίπτωση, την έξοδο των λαών, την έξοδο των πολιτών, την έξοδο του εαυτού τους από την Ιστορία.
Παράλογο.
Γιατί όμως η λογική αντιστρατεύεται
το σύστημα και θανατώνει και τον κλώνο του; Διότι βρίσκει παράλογη την
καταστροφή του πλανήτη, τους πολέμους, την εξαθλίωση των πολλών για να
βάλουν κι άλλα λεφτά στον ποπό τους οι λίγοι - μέλλοντες νεκροί κι
αυτοί, όπως όλοι οι θνητοί, αλλά τελείως αφιλοσόφητοι, άρα ανήθικοι.
Ο
φασισμός, ως πλήρης αποδέσμευση των «υπερανθρώπων» από κάθε ηθική
δέσμευση απέναντι στους άλλους, έχει τη φιλοσοφία του: τον κυνισμό. Εχει και την ηθική του: την κόλαση.
Ο καπιταλισμός όμως, εν προκειμένω ο καπιταλιστής, δεν χαρακτηρίζεται από τέτοιες παραμέτρους - είναι απολύτως ηλίθιος.
Ο ηλίθιος και ο σατανικός, ή ο ηλίθιος που είναι σατανικός, ή ο
σατανικός που δεν μπορεί να είναι ούτε ηλίθιος, αυτό είναι το ανώτατο
στάδιο που μπορεί να φθάσει ο καπιταλισμός. Αυτό είναι το δώρο που
μπορεί αυτό το σύστημα να προσφέρει στον άνθρωπο.
Υπήρξαν (και συνεχίζουν να πληθύνονται) τα εκατομμύρια κι εκατομμύρια των νεκρών ανθρώπων από πείνα, από φτώχεια, από πόλεμο, από αρρώστια που θα μπορούσε να θεραπευθεί, αυτό είναι το δώρο του καπιταλισμού στον άνθρωπο.
Σήμερα «της Γης οι κολασμένοι» είναι περισσότεροι από κάθε άλλη φορά και σε χειρότερη κατάσταση
από ποτέ!
Σήμερα που ο κόσμος στη βάση της τρέχουσας τεχνολογίας θα
μπορούσε να είναι ένας παράδεισος της εργασίας, της επιστήμης, της
τέχνης και του ελεύθερου χρόνου, είναι αντιθέτως μια κόλαση με ιεραρχία Αουσβιτς.
Ενα παράλογο που οι ευφημισμοί της προπαγάνδας το εμφανίζουν ως λογικό.
Κάτι που παραλύει
τους ανθρώπους, ακυρώνει τις φιλοδοξίες τους για ισονομία, ισηγορία,
κοινωνική δικαιοσύνη -όσα δηλαδή αποτελούν το περιεχόμενο τη
δημοκρατίας- και φυτεύει μέσα στην ψυχή τους κι όχι μόνον μέσα στο μυαλό
τους τη βεβαιότητα της ματαιότητας.
Δηλαδή τον θάνατο.
Η ζωή που αντιλαμβάνεται την ομορφιά είναι δώρο.
Αν κάτι σκοτώνει το viva la muerte, το ζήτω ο θάνατος
των φασιστών, είναι ένα μωρό που ρωτάει τη μαμά του τι είναι οι
μέλισσες.
Είναι η αναζήτηση του νοήματος σε αυτά που μας συμβαίνουν.
Μόνον αν γίνει βαδίζων-νεκρός.
Απόδειξη;
Ας υποθέσουμε ότι όλα αυτά που γράφω είναι λάθος.
Τις βούλεται αγορεύειν λοιπόν, θα ρωτήσει ο κήρυκας κι ένας άλλος θα λάβει τον λόγο κι ύστερα κι άλλος, κι άλλος.
Οσο και να την ατιμάζει ο καπιταλισμός, όσο κι αν την απονεκρώνει ο φασισμός, τόσον την τιμά ο λαός.
Διότι του δίνει υπόσταση.
Διότι υπάρχει η μνήμη.
Και η αλήθεια στην οποίαν η μη λήθη οδηγεί...
Γιατί;
Διότι «η αλήθεια και το δίκαιο έχουν μεγαλύτερη δύναμη απ’ το ψέμα και το άδικο», όπως έλεγε ο Αριστοτέλης...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου