Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2014

ΤΡΕΛΑ ! ΠΑΝΗΓΥΡΙΖΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΕΣΗ 2,6% (Δ’ ΤΡΙΜΗΝΟ ΤΟΥ '13) !

ΡΕΚΟΡ ΑΝΕΡΓΙΑΣ 28% / «ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΜΟΣ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΗΣ»: 
ΟΜΗΡΙΑ ΥΠΕΡΧΡΕΩΜΕΝΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ
Μείωση 3,7% κατέγραψε σε μέσα επίπεδα το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) της Ελλάδας το 2013. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) ανακοίνωσε σήμερα, Παρασκευή (14/2), πως με βάση τα διαθέσιμα μη εποχικά διορθωμένα στοιχεία, το ΑΕΠ, σε όρους όγκου, κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2013 παρουσίασε μείωση κατά 2,6% σε σχέση με το τέταρτο τρίμηνο του '12. Η νέα πτώση 3,7% της ανάπτυξης το 2013, έρχεται μετά από >>>
 






 σωρευτική συρρίκνωση 25% της ελληνικής οικονομίας έως το 2012.  Αυτό το στοιχείο, συνοδευόμενο από τα θλιβερά πρωτεία που κρατάει η χώρας μας στην ανεργία πανευρωπαϊκά (βλ. παρακάτω), συνθέτουν ένα ζοφερό σκηνικό, γεγονός που δεν πτόησε καθόλου την κυβέρνηση, η οποία έσπευσε, μέσω ανακοίνωσης του ΥΠΟΙΚ, να πανηγυρίσει πάνω στα κοινωνικά ερείπια.

Η ΕΛΣΤΑΤ ανακοίνωσε πως το ΑΕΠ των τριών προηγούμενων τριμήνων του 2013 έχει αναθεωρηθεί με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία των λογαριασμών της Γενικής Κυβέρνησης, καθώς και νεώτερες εκτιμήσεις των βραχυχρόνιων δεικτών.
Συγκεκριμένα, στο τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου 2013 το ΑΕΠ  υπεχώρησε κατά 5,5% στα 37,7 δισ. ευρώ, στο τρίμηνο Απριλίου – Ιουνίου η ύφεση διαμορφώθηκε στο 3,7% και το ΑΕΠ ανήλθε σε 41,35 δισ. ευρώ, στο τρίτο τρίμηνο του 2013 (Ιούλιος –Σεπτέμβριος 2013) το ΑΕΠ συρρικνώθηκε κατά 3% σε ετήσια βάση στα 43,5 δισ. ευρώ και στο τρίμηνο Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2013 η ύφεση ανήλθε στο 2,6% με το ΑΕΠ να διαμορφώνεται στα 39,69 δισ. ευρώ.

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή ανακοίνωσε πως είναι σε διαδικασία επίλυσης ορισμένων θεμάτων σχετικά με τον αποπληθωριστή του ΑΕΠ και ότι τα οριστικά στοιχεία για τους Εθνικούς Λογαριασμούς θα ανακοινωθούν στις 11 Μαρτίου 2014.
Ανάλογα στοιχεία ανακοίνωσε και η Eurostat. Σύμφωνα με αυτά, η ύφεση της ελληνικής οικονομίας υποχώρησε περαιτέρω κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2013, καθώς το ΑΕΠ της χώρας μειώθηκε κατά 2,6% σε ετήσια βάση (σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012) έναντι μείωσης 3% στο προηγούμενο τρίμηνο (επίσης σε ετήσια βάση).
To AEΠ της Ευρωζώνης αυξήθηκε 0,3% σε σύγκριση με το τρίτο τρίμηνο του 2013 και το ΑΕΠ της ΕΕ κατά 0,4%. Σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2012, το ΑΕΠ της Ευρωζώνης αυξήθηκε 0,5% και της ΕΕ κατά 1%.
Σημειώνεται ότι για την Ελλάδα δεν αναφέρονται στοιχεία για τη μεταβολή του ΑΕΠ το τέταρτο τρίμηνο 2013 έναντι του αμέσως προηγουμένου τριμήνου.

ΝΕΟ ΡΕΚΟΡ ΑΝΕΡΓΙΑΣ ΣΤΟ 28% ΤΟ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ ΤΟΥ 2013
Νέο ρεκόρ κατέρριψε το εποχικά διορθωμένο ποσοστό της ανεργίας τον Νοέμβριο του 2013, φτάνοντας το 28,0% έναντι 26,3% το Νοέμβριο του 2012 και 27,7% τον Οκτώβριο του 2013, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Οι άνεργοι ανήλθαν σε 1.382.062 άτομα, σημειώνοντας αύξηση κατά 78.041 άτομα σε σχέση με το Νοέμβριο του 2012 (+6,0%) και κατά 5.698 άτομα σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2013 (+0,4%).
Οι απασχολούμενοι, από την άλλη, εκτιμάται ότι ανήλθαν σε 3.550.679 άτομα, μειωμένοι κατά 112.752 άτομα σε σχέση με το Νοέμβριο του 2012 (-3,1%) και κατά 35.726 άτομα σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2013 (-1,0%).
Ο οικονομικά μη ενεργός πληθυσμός, δηλαδή τα άτομα που δεν εργάζονται ούτε αναζητούν εργασία, διαμορφώθηκε σε 3.376.643 άτομα. Καταγράφηκε, δηλαδή, αύξηση κατά 36.448 άτομα σε σχέση με το Νοέμβριο του 2012 (+1,1%) και κατά 6.331 άτομα σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2013 (+0,2%).

ΞΕΠΕΡΑΣΕ ΤΟ 61% Η ΑΝΕΡΓΙΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ
Τα υψηλότερα επίπεδα ανεργίας παρατηρούνται στους νέους ηλικίας 15-24 ετών, όπου το ποσοστό σκαρφάλωσε στο 61,4% από 61% που ήταν το Νοέμβριο του 2012. Ακολουθεί η ηλικιακή ομάδα 25-34, όπου το ποσοστό ανεργίας αυξήθηκε σε 38,4% από 35,8%.
Η ανεργία παραμένει «γένους θηλυκού», καθώς στις γυναίκες ανήλθε στο 32,2% από 30,2% το Νοέμβριο του 2012, ενώ στους άνδρες ανήλθε στο 24,9% από 23,3%).
Σε επίπεδο αποκεντρωμένων διοικήσεων της χώρας, τις τρεις πρώτες θέσεις κατέχουν η Μακεδονία - Θράκη (29,7% το Νοέμβριο 2013 από 27,2% το Νοέμβριο 2012), η Αττική (28,9% από 28,2%) και η Ήπειρος - Δυτική Μακεδονία (28,8% από 28,5%). Έπονται, η Κρήτη (27,5% από 20,7%), η Θεσσαλία - Στερεά Ελλάδα (26,9% από 25,9%), το Αιγαίο (26,1% από 19,8%) και η Πελοπόννησος - Δυτική Ελλάδα - Ιόνιοι Νήσοι (25% από 23,3%).

«ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΜΟΣ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΗΣ»: 
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΕΠΙΤΕΙΝΕΙ ΤΗΝ ΟΜΗΡΙΑ ΤΩΝ ΥΠΕΡΧΡΕΩΜΕΝΩΝ ΝΟΙΚΟΚΥΡΙΩΝ
Σε ένα οικονομικό περιβάλλον όπου οι τιμές των διαμερισμάτων βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση (σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος οι τιμές το 2013 σημείωσαν βουτιά 10,3% σε σχέση με το 2012) και η φτώχεια χτυπάει την πόρτα σε ολοένα και περισσότερα νοικοκυριά, το Κυβερνητικό Συμβούλιο Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, το οποίο συστάθηκε στα πλαίσια της πρόσφατης άρσης της απαγόρευσης των πλειστηριασμών α’ κατοικίας, πραγματοποίησε την πρώτη του επίσημη συνεδρίαση το απόγευμα της Παρασκευής (14/2).
Το προαναφερθέν κυβερνητικό όργανο, δρώντας ως μακρύ χέρι των τραπεζιτών, αν και φειδωλό στην ανακοίνωση που εξέδωσε, εντούτοις έκανε εμφανή τον προορισμό του, που δεν είναι άλλος από την απροκάλυπτη προστασία των χαρτοφυλακίων των τραπεζών, μέσω ενός ασφυκτικού καθεστώτος ομηρίας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, το οποίο περιγράφεται κατ' αρχήν με τον όρο «Συνεργάσιμος δανειολήπτης».
Στη συνεδρίαση του Συμβουλίου, το οποίο απαρτίζουν οι υπουργοί Οικονομικών, Ανάπτυξης, Δικαιοσύνης και Εργασίας, συζητήθηκε το πρόγραμμα δράσης κατά τη διάρκεια του 2014, προκειμένου από 1-1-2015 να εφαρμοστεί ένα μόνιμο πλαίσιο διευθέτησης των σχέσεων τραπεζών και δανειοληπτών, κατά τα πρότυπα άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Μέρος στη συνεδρίαση πήρε και εκπρόσωπος από την Τράπεζα της Ελλάδος, ο οποίος παρουσίασε την προεργασία που γίνεται με στόχο την κατάρτιση του Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών που προβλέπεται από το νόμο. Το υπουργείο Δικαιοσύνης αναφέρθηκε στη διαδικασία αναμόρφωσης του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, προκειμένου να επιταχυνθούν οι σχετικές με το θέμα δίκες.
Κυρίαρχο θέμα της συνεδρίασης υπήρξε η πρόταση του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για τον ορισμό του «συνεργάσιμου δανειολήπτη», το οποίο θέτει υπό διαρκή ομηρία το υπερχρεωμένο νοικοκυριό.

Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΜΟΥ ΔΑΝΕΙΟΛΗΠΤΗ
Σύμφωνα με την πρόταση του υπουργείου Ανάπτυξης, ένας οφειλέτης είναι "συνεργάσιμος" με το δανειστή όταν:
- είναι διαθέσιμος σε  επικοινωνία με τον δανειστή, παρέχει πλήρη και επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας προς το δανειστή (αριθμούς σταθερού και κινητού τηλεφώνου, ηλεκτρονική διεύθυνση, αριθμό τηλεομοιοτυπίας, διεύθυνση κατοικίας και εργασίας) και προβαίνει σε ορισμό, συγγενικού ή φιλικού προσώπου, ως αντικλήτου επικοινωνίας για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης,
- απαντά σε ανακοινώσεις και επιστολές του δανειστή με κάθε πρόσφορο μέσο, εντός μίας εβδομάδας,
- προβαίνει σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών, προς το δανειστή, αναφορικά με τη τρέχουσα οικονομική του κατάσταση, εντός 15 ημερών από την ημέρα μεταβολής τους,
- προβαίνει εκουσίως, σε πλήρη και ειλικρινή γνωστοποίηση πληροφοριών, προς το δανειστή, οι οποίες θα έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην μελλοντική οικονομική του  κατάσταση, εντός 15 ημερών από την ημέρα που θα περιέλθουν σε γνώση του. (πχ πλήρωση προϋποθέσεων λήψης επιδόματος, εμφάνιση νέων περιουσιακών στοιχείων που θα περιέλθουν στην κυριότητά του[κληρονομιά κλπ], ανακοινώσεις απόλυσης, καταγγελίες μισθώσεων κλπ),
- σε εξαιρετικές περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, (λ.χ. αποδεδειγμένη σοβαρή ασθένεια ή φυσικής καταστροφής), η οποία αποδεδειγμένα επιφέρει σημαντικές αλλαγές στην οικονομική του κατάσταση,  γνωστοποιεί αμελλητί την κατάστασή του αυτή στο δανειστή. Σε αυτή την περίπτωση του χορηγείται τρίμηνη περίοδος χάριτος.

ΜΕ ΠΥΞΙΔΑ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΩΝ ΤΗΣ ΕΛΣΤΑΤ
Πέραν του ορισμού του παραπάνω ασφυκτικού πλαισίου, το Κυβερνητικό Συμβούλιο απασχόλησε και η μεθοδολογία καθορισμού των λεγόμενων "εύλογων δαπανών διαβίωσης" (αναγκαίες δαπάνες για τη διαβίωση μιας οικογένειας πέραν όσων απαιτούνται για την εξυπηρέτηση των τραπεζικών δανείων).
Αν και στη σχετική ανακοίνωση οι αρμόδιοι υπουργοί κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους, φοβούμενοι ενδεχομένως οξύτατες αντιδράσεις, εντούτοις έγκυρες πληροφορίες αναφέρουν ότι πυξίδα για τις επόμενες κινήσεις της κυβέρνησης θα είναι οι έρευνες της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς των νοικοκυριών.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να τονίσουμε, ότι στα χρόνια της μνημονιακής λεηλασίας, το δαπανώμενο εισόδημα των νοικοκυριών έχει συμπιεστεί δραματικά αλλά και έχει αλλάξει η σύνθεση των δαπανών. Αρκεί να ειπωθεί ότι το 2011 η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών μειώθηκε σε πραγματικούς όρους 10,8% σε σχέση με το 2010, ενώ το 2012 υπέστη νέα μείωση σε πραγματικούς όρους 11,6% σε σχέση με το προηγούμενο έτος!
Από την πλευρά της σύνθεσης της δαπάνης υπάρχει ξεκάθαρη στροφή των νοικοκυριών στην κάλυψη των διατροφικών αναγκών και των αναγκών στέγασης. Το 2010 το 18% του εισοδήματος προοριζόταν για είδη διατροφής και το 11,7% για στέγαση ενώ το 2012 τα ποσοστά διαμορφώθηκαν στο 20,1% και 13,9% για τις αντίστοιχες δαπάνες. Στην εν λόγω περίοδο, αντίστροφη ήταν η πορεία των δαπανών για ένδυση - υπόδηση και αγορά διαρκών αγαθών.
Τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι οποιαδήποτε κίνηση της κυβέρνησης στην κατεύθυνση της συγκεκριμενοποίησης των "εύλογων δαπανών διαβίωσης", θα αποτελέσει μια βίαιη εξώθηση μεγάλου αριθμού υπερχρεωμένων νοικοκυριών στη φτώχεια και το ξεσπίτωμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: