Τετάρτη 30 Απριλίου 2014

Πλεόνασμα… λιτότητας σε Παιδεία, συντάξεις, ασφάλιση-περίθαλψη

Τι προβλέπει η Δημοσιονομική Στρατηγική της κυβέρνησης για την περίοδο 2015-...
Συνέχιση της λιτότητας, με περαιτέρω περικοπές δαπανών στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα και κυρίως στα μέτωπα των συντάξεων, της ασφάλισης-περίθαλψης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σηματοδοτεί η κατάθεση στη Βουλή εντός της εβδομάδας του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής (ΜΠΔΣ) της περιόδου 2015-2018. Στο πλαίσιο της μνημονιακής πολιτικής, το «ψαλίδι» στις δαπάνες του κράτους θα συνεχιστεί με αμείωτη ένταση, προκειμένου να κλείσει εν μέρει το δημοσιονομικό κενό, το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υπολογίζει σε 7,7 δισ. ευρώ για την επόμενη >>>
 



τριετία (2015-2017).

Η κυβέρνηση, προκειμένου να αποφύγει τη λήψη νέων οριζόντιων μέτρων, τα οποία θα πλήξουν τα συνήθη φορολογικά υποζύγια, θα βάλει σε καθεστώς… αυστηρής δίαιτας το Δημόσιο ώστε να συμβάλει με 5,5 δισ. ευρώ στην κάλυψη της «τρύπας»
Τούτο θα σημάνει πρόσθετες περικοπές δαπανών σε υπουργεία, ΟΤΑ, ασφαλιστικά ταμεία, νοσοκομεία και γενικά σε όλους τους φορείς που «σιτίζονται» από τον κρατικό προϋπολογισμό. 
Μόνο από το «ψαλίδι» των πιστώσεων στα υπουργεία η κυβέρνηση στοχεύει σε εξοικονόμηση δαπανών που θα φτάσει τα 2 δισ. ευρώ στο τέλος του προγράμματος το 2018. Σύμφωνα με πληροφορίες, από τα 17 υπουργεία τουλάχιστον τέσσερα (Εργασίας, Παιδείας, Υγείας και Εθνικής Αμυνας) μπαίνουν σε καθεστώς αυστηρής λιτότητας.

Το μεγαλύτερο βάρος της προσαρμογής θα σηκώσει το υπουργείο Εργασίας, που θα πρέπει να μειώσει κατά περίπου 800 εκατ. ευρώ τις δαπάνες του έως το 2018 και συγκεκριμένα στα 11,4 δισ. ευρώ. Ακολουθεί το Παιδείας με περικοπές 440 εκατ. ευρώ, οι οποίες θα προέλθουν από το κλείσιμο Πανεπιστημίων και σχολών ΑΕΙ και το κύμα της διαθεσιμότητας που θα σαρώσει την εκπαιδευτική κοινότητα. 
Στην αμέσως επόμενη θέση βρίσκεται το υπουργείο Υγείας, το οποίο θα πρέπει να ανταποκριθεί σε ένα νέο νυστέρι των δαπανών του κατά 116 εκατ. ευρώ προκειμένου να μην ξεπεράσουν το πλαφόν των 4,4 δισ. ευρώ που έχει ορίσει η τρόικα στην εκπνοή του τρέχοντος Μεσοπρόθεσμου.

Από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας ζητούνται περικοπές 116 εκατ. ευρώ, κυρίως από το μέτωπο των εξοπλιστικών προγραμμάτων, ενώ 58,4 εκατ. ευρώ θα αφαιρεθούν από τις πιστώσεις του υπουργείου Δικαιοσύνης. 
Περικοπές καλούνται να κάνουν το ίδιο το υπουργείο Οικονομικών, που είναι και ο θεματοφύλακας του Μεσοπρόθεσμου, καθώς και άλλα υπουργεία, όπως: το Δημόσιας Τάξης, το Τουρισμού και το Ναυτιλίας.

«Θύμα» του νέου ΜΠΔΣ θα πέσει εκ νέου το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, οι δαπάνες του οποίου θα μειωθούν μέχρι το 2018 τουλάχιστον κατά 310 εκατ. ευρώ από τα 6,8 δισ. ευρώ που προβλέπεται να δαπανηθούν φέτος. 
Παράλληλα με τις περικοπές των δαπανών σε υπουργεία και φορείς του Δημοσίου, το πρόγραμμα προβλέπει την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου Δημοσίου σε όλα τα Νομικά Πρόσωπα της Γενικής Κυβέρνησης.

Ανάπτυξη με… φόρους

Το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση είναι το πώς θα καταφέρει τελικά, εν μέσω λιτότητας και αύξησης της έμμεσης φορολογίας, να επιστρέψει δυναμικά στην ανάπτυξη, προκειμένου να εξυπηρετηθεί και ο πρωταρχικός στόχος της μείωσης και κατ’ επέκταση της βιωσιμότητας του χρέους. 
Το ΑΕΠ της χώρας στο τέλος του 2013 κατρακύλησε στα 182 δισ. ευρώ, όταν πριν από τέσσερα χρόνια ήταν στα 230 δισ. ευρώ. 
Ακόμα ένα στοιχείο που καθιστά δύσκολο το εγχείρημα της επίτευξης και της διατήρησης ρυθμών ανάπτυξης άνω του 3% τα επόμενα χρόνια, είναι και η πρόβλεψη του προγράμματος για αύξηση της έμμεσης φορολογίας. 
Κατά τα άλλα, το πρόγραμμα προβλέπει αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης, αύξηση των επενδύσεων παγίου κεφαλαίου (κατασκευές, εξοπλισμός), ενίσχυση της τελικής εγχώριας ζήτησης, αλλά και αύξηση των δαπανών για καταπτώσεις εγγυήσεων που έχει χορηγήσει το Ελληνικό Δημόσιο.

Η βιωσιμότητα του χρέους

Εν τω μεταξύ, στο επόμενο Eurogroup της 5ης Μαΐου η ελληνική κυβέρνηση θα θέσει και επισήμως το θέμα της βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους, όπως ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας μιλώντας χθες στο Ελληνοκινεζικό Επιχειρηματικό Συνέδριο 2014. 
«Η ανακοίνωση της Eurostat ανοίγει τον δρόμο για τη συζήτηση σχετικά με την ελάφρυνση του χρέους για την Ελλάδα, με βάση όσα έχουν συμφωνηθεί με τους εταίρους», είπε. 
Νέες, διαφορετικές αυτή τη φορά, απόψεις για το χρέος της χώρας μας διατύπωσε ο πρώην πρωθυπουργός του Λουξεμβούργου και πρόεδρος του Eurogroup Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ. «Δεν χρειαζόμαστε ένα νέο κούρεμα του ελληνικού χρέους», υπογράμμισε σε προεκλογική του ομιλία στο Μπραουνσβάιγκ της Γερμανίας, σύμφωνα με την «Deutsche Welle». Σε συνέντευξή του σε άλλη γερμανική εφημερίδα την Παρασκευή, δεν είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο νέου κουρέματος. Ωστόσο, ο κ. Γιούνκερ υπογράμμισε ότι η Ευρώπη θα πρέπει να τηρήσει απαρέγκλιτα τις δεσμεύσεις έναντι της Ελλάδας που απορρέουν από την απόφαση του Eurogroup στις 27 Νοεμβρίου 2012. 
Τότε οι υπουργοί Οικονομικών των χωρών της ευρωζώνης είχαν υποσχεθεί ελαφρύνσεις κατά την εξυπηρέτηση του ελληνικού χρέους, εφόσον η χώρα επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα.


Στους «άδικους» έμμεσους φόρους στρέφονται οι κυβερνήσεις

Στους έμμεσους φόρους στρέφονται οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο προκειμένου να αυξήσουν τα έσοδά τους, σύμφωνα με έρευνα της KPMG. 
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε περισσότερες από 130 χώρες και διαπίστωσε ότι τους τελευταίους 15 μήνες μία στις δέκα κυβερνήσεις αύξησε τους φορολογικούς συντελεστές στην κατανάλωση. 
Συγκεκριμένα, από τον Ιανουάριο του 2013 δεκατρείς χώρες αύξησαν τους συντελεστές έμμεσης φορολογίας ενώ καμία δεν τους μείωσε. 
Μεταξύ των χωρών που αύξησαν τους έμμεσους φόρους σε αυτό το διάστημα ήταν η Κύπρος, η Φινλανδία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Ιαπωνία. 
Τον υψηλότερο συντελεστή έμμεσης φορολογίας είχε η Ουγγαρία (27%), ενώ η Αρούμπα -που αποτελεί τμήμα των Ολλανδικών Αντιλών- είχε τον χαμηλότερο (1,5%).

Η KPMG σημειώνει ότι η αύξηση της έμμεσης φορολογίας αποτελεί αδιαμφισβήτητη απόδειξη ότι αυτή καθίσταται πλέον η φορολογία που προτιμούν οι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο. 
Σε αυτό, όπως λέει, συντελεί η ευκολία επιβολής και το χαμηλό κόστος άντλησης των εσόδων. Από την άλλη πλευρά όμως η έμμεση φορολογία θεωρείται και η πλέον άδικη αφού επιβαρύνει ισόποσα τους ανέργους ή τα χαμηλά εισοδήματα με τα υψηλά εισοδήματα και τους μεγιστάνες. 
Η έκθεση της KPMG διαπιστώνει ακόμη ότι στη φορολόγηση των επιχειρήσεων τον χαμηλότερο συντελεστή είχε το Μαυροβούνιο (9%), ενώ αντίθετα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα είχαν τον υψηλότερο (55%). 
Ωστόσο όπως σημειώνει η KPMG, «το να έχεις τον υψηλότερο συμβατικό συντελεστή δεν σημαίνει ότι αυτός πράγματι επιβάλλεται». Πάντως, μεταξύ των χωρών που αύξησαν τον εταιρικό φορολογικό συντελεστή συμπεριλαμβάνεται και η Ελλάδα όπως και οι Χιλή, Ινδία, Ισραήλ και Λουξεμβούργο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σου.
Μην ξεχνάς, ότι τα σχόλια, υπάρχουν για έκφραση γνώμης, άποψης, διάλογο και ακόμη για ιδέες και προτάσεις.
Εννοείται ότι εδώ δε βρίζουμε και δεν προσβάλλουμε κανέναν, κυρίως τους συνομιλητές μας, που είναι απλοί πολίτες, σαν εμάς.
Πάντως, αν κάτι «πάει στραβά», η ευθύνη των σχολίων (αστική και ποινική) βαρύνει τους σχολιαστές.
Αν κρίνεις ότι θα συμμετέχεις με σχόλια σ’ αυτό το blog, καλό είναι (όχι υποχρεωτικό πάντως), να χρησιμοποιείς ένα ψευδώνυμο, για να «γνωριζόμαστε» και να συζητάμε καλύτερα…

ΠΡΟΒΟΚΑΤΟΡΑΣ