Στάθης στον eniko
Οταν ήμουν μικρός τη δεκαετία του 1960, η εποχή που
μια χρονολογία όπως το 2015 σηματοδοτούσε, μού φαινόταν μια εποχή ενός
μακρινού μέλλοντος, όπου ο κόσμος θα είχε φθάσει στ’ άστρα.
Στα
εικονογραφημένα περιοδικά επιστημονικής φαντασίας που διαβάζαμε τότε,
«Διαπλανητικά», «Παράξενα» και άλλα, το έτος 1991, φέρ’ ειπείν, ήταν ένα
μακρινό έτος μέσα στην αχλή ενός μέλλοντος με τηλεκίνηση, τέταρτη
διάσταση, παράδοξα όντα και ατελείωτες ανακαλύψεις, ήτοι δυνατότητες,
προοπτικές. Ακόμα και ο Αρθουρ Κλαρκ την «πάτησε» (και θα εξηγήσω τι
εννοώ) τοποθετώντας την περίφημη «Οδύσσεια του Διαστήματος» στο εγγύς
2001. >>>
Και αυτή η
ιστορική αισιοδοξία ήταν δικαιολογημένη.
Οι μνήμες απ’ τον Β’ Παγκόσμιο
Πόλεμο ήταν ακόμα πρόσφατες και όλη η κληρονομιά για έναν πιο δίκαιο
κόσμο (που άρχισε να σχηματίζεται ήδη κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου
Πολέμου) ανθούσε, ποτισμένη άλλωστε από το αίμα εκατομμυρίων ανθρώπων
που έδωσαν τη ζωή τους για να νικηθεί ο θάνατος που έφερνε στην πλάση ο
φασισμός.
Ο έρωτας θριάμβευε στο διαστρικό
σμίξιμο της Αλάνκας και του Παράξενου Αδάμ, η επικοινωνία των όντων απ’
τους άλλους πλανήτες ήταν σοφή και ειρηνική, ο Σούπερμαν κατόρθωνε πάντα
το σωστό, στο Star Trek ο πόλεμος ήταν απαγορευμένος και, αν σε άλλα
έργα ή φιλμς εμφανιζόταν κάποιος πόλεμος, αυτός ήταν μόνον μια
περιπέτεια, μια αφορμή για να νικήσει το καλό - ένας πόλεμος όπως
εκείνοι που έπαιζαν τα πιτσιρίκια με τα στρατιωτάκια τους.
Μια απαισιόδοξη εκδοχή
του μέλλοντος (που έτσι κι αλλιώς τέτοια είναι, όταν το παρόν προβάλλει
στο μέλλον τους τρόπους του, χωρίς να μπορεί να προμαντεύσει τους
τρόπους του μέλλοντος) - μια απαισιόδοξη λοιπόν εκδοχή της επιστημονικής
φαντασίας άρχισε να παρακολουθεί την παλινόρθωση του συντηρητισμού (το
Μπλέιντ Ράνερ αναφερόταν σε έναν κόσμο των Εταιρειών) και την
αποενοχοποίηση του φασισμού,
Κι έτσι η παιδική μου ηλικία προδόθηκε.
Είδα τη ροκ να απορροφάται, την
ΕΣΣΔ να καταρρέει, την Κίνα να γαμάει την εργασία, τις αστικές
δημοκρατίες να ξεφτιλίζονται, την
Ο Σούπερμαν κρύφτηκε σ’ ένα
χωριό κάπου στην Αϊόβα, ο Μπάτμαν πνίγηκε μέσα στην αμφιθυμία του και η
Ρόζα Λούξεμπουργκ γράφει γράμματα στον Λένιν, «εγώ καλά σου τα ’λεγα».
Στην Μπελ(!) Επόκ!
Οι αστοί βουτάνε από το στόμα του
εργάτη το ψωμί και του καταδικάζουν το παιδί στη σκλαβιά.
Ολα όσα με
αίμα η εργατική τάξη κατέκτησε, με αίμα πάλι της τα παίρνουν πίσω τα
αφεντικά του χρήματος και τα σκυλιά του πολέμου.
ανθρωπάκια φτιαγμένα από
δόντια για να τρώνε, τυφλά στα μάτια σαν τυφλοπόντικες και σαρδόνια
χαμόγελα σαν να τους έχει ο θάνατος ζωγραφίσει στο πρόσωπο τον τέτανό
του.
Τίποτε περισσότερο παρά
Το δίκιο του τόκου και της βόμβας.
Ανθρωπάκια με δόντια για να τρώνε, βασιλιάδες κρατών, βασιλιάδες
πολυεθνικών, βασιλιάδες ΜΜΕ, βασιλιάδες Τραπεζών, το 0,01% του
πληθυσμού της Γης.
Συνιστούν την πιο φρικαλέα
Αλλά, αν είναι έτσι, τι κάνουμε;
Αγωνιζόμαστε να μην είναι
έτσι.
Και ο αγώνας αυτός θα συνεχίζεται, ώσπου να σταματήσει η
εκμετάλλευση του ανθρώπου απ’ τον άνθρωπο, ώσπου η ζωή να γίνει σαν
Κυριακή, όπως ο κομμουνισμός που θα είναι, καθώς έλεγε ο Γκράμσι, μια
διαρκής γιορτή.
Και σε αυτό δεν
έπεσε έξω.
Οι όροι υπάρχουν.
Με την τεχνολογία του καιρού μας και με
πολύ λιγότερη εργασία, αν δούλευαν όλοι, σε κανέναν δεν θα έλειπε
τίποτα.
Κι όχι μόνον, αλλά ο καθένας θα μπορούσε να αξιοποιεί τα ταλέντα
του και να απολαμβάνει τα χόμπυ του.
Κι όμως, ενώ υπάρχουν οι όροι
(της) δεν υπάρχει η εποχή.
Είναι παράλογο.
Και είναι τόσο παράλογο, που
είναι να απορεί κανείς.
Για έναν και μόνο
λόγο: διότι ο ισχυρότερος μπορεί να επιβάλλεται στον ασθενέστερο.
Οπως
στη ζούγκλα.
Κι όλος ο πολιτισμός είναι η προσπάθεια να ισορροπηθεί αυτή
η σχέση - μια προσπάθεια «συφοριασμένη όπως των Τρώων», διότι
εκφυλίζεται στην αναπαραγωγή της ίδιας αντίθεσης.
Ωσπου να σπάσει αυτή η
αντίθεση, οι μεταρρυθμίσεις θα γεννούν νέα καθεστώτα και οι
επαναστάσεις νέους βοναπαρτισμούς ή σταλινισμούς.
Οι βελτιώσεις και ο χρόνος.
Οι νόμοι βελτίωσαν τις κοινωνίες, οι
θρησκείες βελτίωσαν τους νόμους, οι επαναστάσεις βελτίωσαν και τους
νόμους και τις θρησκείες.
Κι ο χρόνος.
Οσο πιο πίσω πάει κανείς στους
κύκλους του χρόνου, τόσον πιο αργά εξελίσσονται οι αλλαγές· κι όσον πιο
κοντά στο παρόν έρχεται, τόσον πιο γρήγορα αλλάζουν τα πράγματα.
Πώς θα είναι αυτό το μέλλον;
θα είναι μια «Σιδερένια Φτέρνα ενός
Νέου Τεχνολογικού “Μεσαίωνα”» ή
θα είναι μια «γιορτή της ελευθερίας των
ανθρώπων»;
Κι αν πέφτω έξω, συμπαθάτε με...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου